Παρασκευή, 14 Μαρτίου 2014

28 Ιανουαρίου 2014 - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ κ. ΜΠΟΥΛΕ ΓΙΑΝΝΗ

Καλημέρα κύριε Δήμαρχε και σας ευχαριστούμε πολύ που δεχθήκατε την πρότασή μας. Η ομάδα μας συμμετέχει στο διαγωνισμό ecomobility για την οικολογική μετακίνηση. Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί ουσιαστικά μια εκστρατεία που σχεδιάστηκε με σκοπό την ενεργοποίηση και την εθελοντική συμμετοχή μαθητών στην εξέταση προβλημάτων που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής στις πόλεις. Κύριος στόχος είναι ο εντοπισμός των προβλημάτων που προκαλούνται από τις συμπεριφορές και από τις συνθήκες μετακίνησης των πολιτών και σε αυτή την κατεύθυνση θα θέλαμε να σας απευθύνουμε κάποιες ερωτήσεις.

Σκοπός της εκστρατείας μας είναι να ενημερώσουμε τους πολίτες για τα πλεονεκτήματα των οικολογικών μέσων μετακίνησης και την κυκλοφοριακή αλλά και περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη. Θεωρείτε πως οι κάτοικοι της πόλης μας είναι συνειδητοποιημένοι στο θέμα της οικολογικής μετακίνησης;
H πόλη μας έχει κάποιες ιδιαιτερότητες λόγω της μορφολογίας της. Έχουμε δύο ουσιαστικούς δρόμους για να μπει κανείς στην πόλη και να βγει και αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα. Δεν είναι μια πόλη που έχει ένα πλέγμα δρόμων που θα μπορεί κανείς να επιλέξει ανάλογα με τι τον εξυπηρετεί. Αυτό μας δημιουργεί προβλήματα σε συνδυασμό με την έλλειψη συνειδητοποίησης από τον κάθε πολίτη ότι η πόλη μας είναι μικρή και θα μπορούσε κάλλιστα να μην χρησιμοποιείται καθόλου αυτοκίνητο. Δεν υπάρχει λόγος δηλαδή να πας από το Γρίμποβο στο λιμάνι με αυτοκίνητο, ούτε από την Ψανή στο λιμάνι, θα μπορούσες κάλλιστα να περπατήσεις, είναι δηλαδή μέσα στα όρια που ο καθένας μπορεί να το κάνει με τα πόδια, απλά είναι θέμα νοοτροπίας και αντίληψης. Έχουμε λοιπόν θεωρήσει το αυτοκίνητο, όχι μόνο οι κάτοικοι της Ναυπάκτου και του Δήμου Ναυπακτίας αλλά και σαν Έλληνες θεωρούμε πως η κοινωνική καταξίωση γίνεται με το να κινείσαι με το αυτοκίνητο. Θα μπορούσαμε αν διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις που χρειάζονται και με τη βοήθεια τη δική σας που έχετε νέες ιδέες και νέες συμπεριφορές να περάσουμε την αντίληψη ότι έξυπνο είναι αυτό που είναι χρήσιμο, δηλαδή είναι χρήσιμο να περπατάμε γιατί αφορά την υγεία μας και ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να περπατάει και όχι να στέκεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο και δεύτερον υπάρχουν πολύ πιο καλά μέσα μεταφοράς που συμβάλλουν και στην σωματική άσκηση και στην ψυχική ευεξία και στην αποσυμφόρηση της πόλης από τα αυτοκίνητα. Πέρα από τα πόδια είναι και το ποδήλατο, θα μπορούσαμε να πούμε και για αλλά μεταφορικά μέσα μαζικά ώστε να μην έχουμε ο καθένας από ένα αυτοκίνητο αφού μπορούμε να έχουμε ένα αυτοκίνητο για 50 ανθρώπους, για το λόγο αυτό ο δήμος μας αποφάσισε να επιδοτήσει τις αστικές συγκοινωνίες. Δυστυχώς δεν έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο σαν κοινωνία και θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια και από εμάς και από τα σχολεία γιατί από εκεί ξεκινάει η παιδεία και από όλους τους φορείς της πόλης που καμία φορά περισσότεροι από αυτούς λένε τι πρέπει να κάνουν οι άλλοι. Αυτή είναι μια γενική αντίληψη. Όλοι λέμε στην χώρα μας δυστυχώς τι πρέπει να γίνει από τους άλλους και όχι από μας και αυτό αναπαράγει και ανακυκλώνει τα θέματα.

Η ομάδα μας περπατώντας στην πόλη κατέγραψε επανειλημμένα ανεύθυνες και επικίνδυνες κυκλοφοριακές συμπεριφορές των πολιτών όπως την κίνηση και στάθμευση οχημάτων στον ποδηλατόδρομο και τα πεζοδρόμια, παραβιάσεις σηματοδοτών, στάθμευση σε διαβάσεις πεζών και πεζόδρομους και πολλά άλλα. Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η εικόνα; Μήπως αυτές οι συμπεριφορές είναι τόσο έντονες επειδή μένουν συστηματικά ατιμώρητες; 
Δήμαρχος: Ναι, ας πούμε λοιπόν το εξής. Στην πόλη μας υπάρχει ένας ποδηλατοδρόμος ο οποίος εξ αντικειμένου δεν έχει τις προδιαγραφές που θα έπρεπε για να είναι ασφαλής, να εμπιστεύεται δηλαδή ο γονιός τα παιδιά του να πάνε με το ποδήλατο στο σχολείο και να κινούνται στην πόλη με το ποδήλατο, οι μεγαλύτεροι να κάνουν το ίδιο. Και αυτό έχει να κάνει με την δομή της πόλης μας, έχει ένα σύστημα δρόμων που είναι υποχρεωτικό να περνάει και το αυτοκίνητο και το ποδήλατο. Επίσης υπάρχει ένα ζήτημα αντίληψης όσων οδηγούν αυτοκίνητα σε σχέση με την προτεραιότητα στους πεζούς, τους ποδήλατες, σε οποιονδήποτε άνθρωπο έχει ανάγκη, στον ανάπηρο κλπ και αυτό είναι θέμα γενικό πολιτιστικό δηλαδή κουλτούρας. Υπάρχει δηλαδή αυτή η αντίληψη, ότι οποίος έχει το αυτοκίνητο είναι ο κυρίαρχος, μπαίνει στον ποδηλατόδρομο και μπορεί να προκαλέσει ατύχημα, σταματάει να κάνει την δουλειά του εκεί που δεν προβλέπεται παρόλο που έχει θέση στάθμευσης ελεύθερη, σταματάει όπου θέλει για να μην περπατήσει 10 μέτρα. Βλέπετε το φαινόμενο να έχουμε από την μια πλευρά σταθμευμένα οχηματα που τα περισσότερα από τα οποια ανήκουν σε ιδιοκτήτες των μαγαζιών και αναγκάζεται κάποιος που πάει να ψωνίσει να βάλει το αυτοκινητο παράλληλα, διπλοπαρκάροντας με αποτέλεσμα ο ποδηλάτης πλέον να είναι στο έλεος του οποιουδήποτε και αυτο δημιουργεί προβλημα. Πως αντιμετωπίζεται αυτο και τι κάνουμε σαν δημοτική αρχή: Όταν είχαμε τη δημοτική αστυνομία υπήρχε καλυτερη επιτήρηση και σαν δημος, σαν δημοτική αρχή είχαμε δεσμευθεί δημόσια οτι  δεν θα σβήσει καμία κλήση που αφορά παραβάτη γιατί υπάρχει και ένα θέμα που ίσως να μην το γνωρίζετε. Η αστυνομία, η τροχαία, η δημοτική αστυνομία παλιότερα γράφαν τον παραβάτη και τον σβήναν κάποιοι άλλοι με αποτέλεσμα να υπάρχει έτσι μια κατάσταση όπου ο ένας ακυρώνει την δουλειά του άλλου. Στην συνέχεια ο αστυνομικός δε γράφει αφού ξέρει πως θα σβήσει και μια πελατειακή σχέση αναπτύσσεται, δηλαδή μην στεναχωριέσαι θα στην σβήσει ο δήμαρχος την κλήση. Αυτό λοιπόν το σταματήσαμε και υπήρχε μια σχετική τάξη θα έλεγα με βάση αυτό αλλά στην συνέχεια το κράτος κατήργησε τη δημοτική αστυνομία και έτσι ο δήμος δεν έχει τα μέσα πλέον να επιβάλει τις ποινές και τις τιμωρίες που χρειάζεται. Έτσι λοιπόν βλέπετε ανθρώπους να παρκάρουν στις γωνίες, να παρκάρουν σε θέσεις που είναι για άτομα με ειδικές ανάγκες, στον ποδηλατόδρομο κλπ ενώ η τροχαία δεν έχει το προσωπικό που θα έπρεπε για να αστυνομεύσει όλο το οδικό δίκτυο. Η πόλη μας έχει ακόμα μια ιδιομορφία, το παραλιακό μέτωπο είναι στην αρμοδιότητα του λιμεναρχείου, δηλαδή μπορεί να βλέπετε στο λιμάνι για παράδειγμα ένα παρκαρισμένο αυτοκίνητο και να μην μπορεί να το γράψει η αστυνομία γιατί είναι στην ζώνη του λιμεναρχείου. Να σας πω και κάτι το οποίο έχει άξια να σας το πω, αν πάτε τώρα στο κέντρο της πόλης μπορεί να δείτε δύο αστυνομικούς να είναι έξω από την τράπεζα, να φυλάνε την τράπεζα και την ίδια στιγμή να είναι παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα μπροστά τους και να μην γράφουν κανένα. Τους το έχω θέσει γιατί η κοινωνία δεν μπορεί να καταλάβει οτι αυτοί δε γράφουν γιατί είναι «ζητάδες» και έχουν σκοπό την προστασία της περιουσίας της τράπεζας. Δηλαδή δεν μπορούν παράλληλα να κάνουν 2-3 πράγματα; Αυτό δεν το απαγορεύει κανένας άπλα είναι αυτή η νοοτροπία που σας έλεγα και πριν.


Μελετώντας ποδηλατόδρομους άλλων ευρωπαϊκών κρατών παρατηρήσαμε πως ο δικός μας υστερεί σημαντικά στην υποδομή αλλά και στη χρήση καθώς έχει ουσιαστικά μετατραπεί σε ένα ανεξέλεγκτο χώρο στάθμευσης. Υπάρχει κάποιο σχέδιο βελτίωσής του;    
Δήμαρχος: Όπως είπαμε οι δρόμοι στο κέντρο της πόλης πρέπει να είναι και για τα αυτοκίνητα και για τα ποδήλατα και για τους πεζούς, για όλα γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος να διασχίσουμε την πόλη από κάποιο άλλο σημείο. Αυτό που φτιάχνουμε εμείς τώρα είναι στην Αφροξυλιά. Όταν τελειώσει θα μπορείς να έρχεσαι με το ποδήλατο σου μέχρι το ΕΠΑΛ, να μπαίνεις από τα δυτικά μέσα στον ποδηλατόδρομο και να βγαίνεις στην παραλία, να παίρνεις τον ποδηλατοδρόμο της Ψανής και να πηγαίνεις μέχρι το Αντίρριο. Ο παραλιακός δρόμος της Παλαιοπαναγίας να είναι ένας δρόμος όπου θα έχει χωριστό ποδηλατόδρομο και με προδιαγραφές σαν αυτές που είπαμε και από άλλες πόλεις, ώστε με ασφάλεια να φτάνεις μέχρι το Αντίρριο.  


Δεδομένου ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα τα καυσαέρια και η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι πλέον αναπόφευκτα φαινόμενα, πιστεύουμε ότι τουλάχιστον μικρές πόλεις σαν τη δική μας είναι κρίμα να πλήττονται από κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ποια είναι τα πλάνα του Δήμου για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος; Είστε υπέρ της μόνιμης πεζοδρόμησης των παραλιών καθώς και της ανάπτυξης δικτύου πεζόδρομων μέσα στην πόλη;    
Δήμαρχος: Σε ότι αφορά το θέμα της μετακινήσης είπα προηγουμένως ότι υπάρχει αυτό το πρόγραμμα με το οποίο στην πράξη βελτιώνουμε την πόλη μας. Για την πεζοδρόμηση των παραλιών, ναι. Φέτος εφαρμόσαμε ένα σύστημα, κάναμε μια μελέτη κατ’αρχήν για όλη την πόλη, κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Αυτή έγινε σε τρεις φάσεις, κάναμε πρώτα για το δυτικό κομμάτι της πόλης, μετα κάναμε για το ανατολικό κομμάτι, το Γρίμποβο, και τρίτο είναι το κέντρο της πόλης. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η μελέτη προβλέπεται οι παραλίες του Γριμπόβου και της Ψανής να μην έχουν αυτοκίνητα και να μπορούν μόνο μέσα από κάποιες διόδους να εξυπηρετούνται οι άνθρωποι που κατοικούν σε αυτές. Αυτό για να εφαρμοστεί πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα. Ήδη στο ανατολικό τμήμα της πόλης εφαρμόζεται μια μελέτη ανάπλασης με μεγάλα πεζοδρόμια, φύτευση δένδρων, παγκάκια ώστε να μπορεί κάποιος να απολαμβάνει την πόλη. Με βάση αυτό το σύστημα θα αλλάξουμε το ανατολικό κομμάτι της πόλης και αφού γίνουν όλα αυτά θα εφαρμοστεί και η μελέτη για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, θα κλείσει η παραλία.


Μια από τις προτάσεις στις οποίες κατέληξε η ομάδα μας είναι η δημιουργία μίας γραμμής μικρού λεωφορείου, το οποίο θα κινείται διαρκώς και με πολύ χαμηλό κόστος μεταξύ Φλοίσβου και Σκα, ώστε οι δημότες να σταθμεύουν εκτός πόλης και να μετακινούνται με αυτό. Πώς σας φαίνεται η ιδέα μας;     
Δήμαρχος: Πολύ καλή. Να σας πώ και εγώ τη δική μου; Μέχρι το καλοκαίρι θα έχουμε μεταφέρει το ΚΤΕΛ (το οποιο είναι στο κέντρο της πόλης), στο Σκά όπου έχει δοθεί μια έκταση αρκετών στρεμμάτων για να φτιαχτεί το καινούριο ΚΤΕΛ. Άρα εκεί θα πηγαίνουν όλα τα λεωφορεία και κάποιος που θα θέλει να ταξιδέψει θα πηγαίνει στο ΚΤΕΛ, θα έχει χώρο να αφήσει το αυτοκίνητο του και θα κάνει ένα υπεραστικό ταξίδι και πάλι θα φτάνει στην Ναύπακτο από εκεί. Επίσης εκεί θα είναι η αφετηρία του λεωφορείου που είπατε και εσείς για να πάει όπου θέλει μέσα στην πόλη. Δεν ξέρω αν σας κάλυψα ή θέλετε να συζητήσουμε και κάτι άλλο;


Ευχαριστούμε πολύ κύριε Δήμαρχε, πήραμε πολλές πληροφορίες για την εργασία μας. Όταν την παρουσιάσουμε θα χαρούμε πολύ αν παρεβρεθείτε.